Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum
Temat: Księga, którą warto poznać…
Scenariusz z wykorzystaniem dyskusji moderowanej
45 min
Cele lekcji
- uczeń potrafi: dokonać podziału ksiąg biblijnych i podać ich przykłady; scharakteryzować przekłady Biblii; wymienić języki, w których została spisana Biblia; omówić sakralne, poznawcze i estetyczne funkcje Biblii
Metody nauczania
- metoda aktywizująca ‒ dyskusja moderowana; praca z tekstem
Środki dydaktyczne
- podręcznik, prezentacja PowerPoint Biblia – księga ksiąg, karta pracy
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
- Nauczyciel odwołuje się do informacji z poprzedniej lekcji na temat świata judeochrześcijańskiego i zadaje pytania: „Co łączy świat judaizmu i chrześcijaństwa? Co oznacza termin Biblia i jakie jest jego pochodzenie? Jak można interpretować termin Biblia?”.
Faza realizacyjna
- Nauczyciel pokazuje kolejne slajdy prezentacji PowerPoint i omawia zamieszczone na nich zagadnienia. Poleca uczniom, by w tym czasie sporządzili notatkę na temat podziału ksiąg biblijnych, kanonu, sposobów utrwalania Biblii oraz języków, w których została spisana.
- Uczniowie zapoznają się z podrozdziałami z podręcznika wprowadzającymi do omawiania Biblii (s. 75‒79). Wykonują zadanie 1. w karcie pracy, a następnie porównują swoje odpowiedzi.
- Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat roli Biblii jako źródła wiedzy, nakazów etycznych i księgi o znaczeniu kulturotwórczym. Zadaje uczniom pytania:
- „Co oznacza funkcja poznawcza danego dzieła? Czym się ona przejawia? Odpowiedzcie na przykładach różnych tekstów kultury”
- „Kiedy możemy mówić o tym, że tekst kultury pełni funkcję sakralną? Co to oznacza?”
- „Co to jest estetyka i jaką rolę odgrywa w życiu człowieka?”.
Jeśli uczniowie podadzą niepełne wyjaśnienie terminu estetyka, nauczyciel powinien uzupełnić informacje (estetyka, gr. asthetikos ‘odczuwający’, nauka o społecznych i psychologicznych źródłach powstania sztuki i poglądów na sztukę; piękno, poczucie piękna).
Dopiero wówczas można kontynuować dyskusję.
- Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznają się z podrozdziałem Jak odczytywać Biblię (podręcznik, s. 79). Na podstawie tego tekstu uczniowie uzupełniają zadanie 2. z karty pracy, a następnie prezentują swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję podsumowującą zajęcia. Będzie ona stanowić podstawę pracy domowej. Zadaje również pytania pomocnicze: „Jaką wartość dla współczesnego człowieka może mieć Biblia? Czym dla Ciebie – młodego człowieka żyjącego w XXI w. – jest Biblia?”.
Praca domowa
Czym dla Ciebie – młodego człowieka żyjącego w XXI w. – jest Biblia? Napisz pracę na podstawie zdobytych na lekcji wiadomości na temat Biblii, a także własnych spostrzeżeń i przemyśleń. Uzasadnij swoje stanowisko.
Karta pracy
Święta księga
- Uzupełnij tabelę informacjami na temat Biblii.
Biblia
|
znaczenie terminu
|
części Biblii
|
religie odnoszące się do Biblii
|
sposoby utrwalania Biblii
|
języki Biblii
|
przekłady Biblii i ich autorzy
|
|
|
|
|
|
|
- Wymień wyznaczniki poszczególnych funkcji Pisma Świętego.
Funkcje Biblii
|
wyznaczniki funkcji sakralnej
|
wyznaczniki funkcji poznawczej
|
wyznaczniki funkcji estetycznej
|
|
|
|
|